Nak jadi selebriti?

Image

Nak jadi sepopular ini?[Kredit]

Ulang soalan. Anda nak jadi selebriti tak? Yelah, skarang kan semua orang nak femes, nak jadi orang yang disayangi dan disukai ramai…anda tak nak ke?

Kalau sayalah, saya nak. Seriyesli. Tapi bukan calang-calang selebriti tau, haha..selebriti di langit. Yeh, tunggu, jangan buat muka pelik penuh waspada dulu, ni takde kaitan dengan kerajaan langit and the gang tu, ni benda lain.. Biar saya explain kat yu ols

Bermula dengan hadis ni:

“Sabda Rasulullah SAW : Bila Allah mencintai seorang hamba, maka Allah berseru kepada Jibril: “Sesungguhnya Allah mencintai Fulan, maka cintailah dia.” Jibril pun mencintainya. Kemudian Jibril berseru kepada penghuni langit: ”Sesungguhnya Allah mencintai Fulan, maka kalian cintailah dia.”  Penghuni langitpun mencintainya. Kemudian ditanamkanlah cinta penghuni bumi kepadanya.”

(HR Bukhari)

Baiklah. Saya nak sangat jadi hamba yang dicintai tu. Dicintai oleh Allah, sangatlah beso(besar) nilainye. Kalau Allah mencintai kita, takde yang dapat sakiti kita. Semua penduduk langit dan bumi pon akan mencintai kita. Contohnya, oksigen pun berebut-rebut nak masuk lubang hidung kita. Bila mandi, titis-titis air semua nak jadi air yang menyucikan badan kita. Yelah, diorang semua tu kan makhluk Allah yang saaaangat taat pada Allah. Kalau Allah suka, diorang pun suka, kalau Allah benci, diorang pun benci jugak. Mana-mana kita pergi, makhluk-makhluk Allah ni kenal kita sebagai hamba yang Allah cintai. Bestkan?

Camana nak jadi hamba yang Allah cintai? Kenalah start dengan mencintai Allah dulu.Buatla ape yang Allah suka, dan tinggal ape yang Allah tak suka. Kita ada contoh terbaik yang boleh kita ikut kalau nak mencintai Allah nih,

 

“Katakanlah (wahai Muhammad): “Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”

Surah Ali-Imran ayat 31 (3:31)

Rasulullah s.a.w. ada akhlak dan peribadi yang sempurna. Rasulullah s.a.w. tunjukkan contoh yang boleh kita ikut dalam semua benda yang kita buat. Camana mana nak layan orang, camana adab makan yang betul, camana beribadah, dan macam-macam camana lagilah! Memang tak logik kita boleh ubah diri kita 360 darjah sekelip mata, jadi, kita boleh jadi lebih baik sikit demi sikit..Kalau dulu suka tengking-tengking orang, cuba cakap elok-elok sikit; kalau suka tangguh-tangguh solat sampai bersubuh gajah, dinosaur dan sebagainya, cuba dapatkan solat awal waktu pulak, dan sebagainya.

Dan jangan lupa, senjata utama kita sebagai orang Islam: doa. Jangan pernah malu atau teragak-agak nak mintak ape sekalipon pada Allah. DaripadaNya segalanya datang dan kepadaNya jugak segalanya kembali. Dia yang berkuasa nak bagi, atau tak nak bagi. Ape yang patut kita buat ialah berdoa dan mengharap yang dengan belas dan kasihNya yang Allah akan bagi apa yang kita mintak tu.. Ni ada satu doa yang Rasulullah s.a.w. ajarkan pada kita: Sabda Rasulullah s.a.w :

 

”Di antara doa Nabi Daud AS ialah: “Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepadaMu cintaMu dan cinta orang-orang yang mencintaiMu dan aku memohon kepadaMu perbuatan yang dapat menghantarku kepada cintaMu. Ya Allah, jadikanlah cintaMu lebih kucintai daripada diriku dan keluargaku serta air dingin.” Dan bila Rasulullah SAW mengingat Nabi Daud AS beliau menggelarinya sebaik-baik manusia dalam beribadah kepada Allah.

(HR Tirmidzi )

Kenapa kena susah-susah kejar cinta Allah? Sebab cinta Allah akan menjamin kebahagiaan dunia akhirat, yang cinta-cinta kepada yang lain tak boleh nak bagi.

Ulang soalan lagi: Anda nak jadi selebriti? Okeylah, mungkin patut rephrase soalan tu: Anda nak cinta Allah? Jadi, ape yang anda dah buat untuk mendapatkannya?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s