Hari result ib keluaq

Jumaat, 6 Julai- Result ib sedunia keluar..dan? One more step is paved in front of us. The question is, does that step take you closer, or further from God?

Tak kirala ape pon result yang kita dapat, semua tu Allah dah tulis dalam Luh Mahfuz..Yang dapat result baik, janganla terlalu gembira… bukan sekadar nak menghormati perasaan mereka yang kurang berjaya, tapi jugak sebagai ingatan yang semua ni berlaku atas kehendakNya semata-mata bukan cuma atas usaha penat jerih kita. Yang dapat result kurang baik, saya tau ramai kat luar sana yang tabah dan gagah berani, tapi tak kurang jugak yang hampir berkecai dan berderai dengan result ib. Kepada semua termasukla diri ini, tatkala menengok result, di mana syukur kita? Di mana yakin kita?

Adakah kata-kata “tak sia-sia aku buat handouts” atau “tak rugi aku solat hajat hari-hari” dan “emph tak berguna pon doa hari-hari. Tak lepas jugak.” lebih bergema dari “terima kasih Ya Allah, aku percaya ni yang terbaik Kau pilihkan untukku”? Bukankah Allah lebih mengetahui? Dia tahu yang mana terbaek untuk kita, dan Dia berikan mengikut pilihanNya, bukan mengikut keinginan kita. Kita sebagai hamba-hambaNya patutnye yakin dengan pilihanNya, kerana segala yang berlaku atas kehendak Dia, bukan kehendak kita.

“Cakap senanglah! Ujian kamu tak sama macam ujian kami!”

Memang. Setiap orang diuji mengikut kemampuannye sendiri. Orang kaya bergaji berpuluh ribu yang menderma 5 ringgit pada pengemis tak merasa susah dan beratnya menghulur 5 ringgit tu berbanding orang yang gaji dia berpuluh ringgit sebulan, yang juga menderma 5 ringgit. Tapi yang gaji berpuluh ringgit tu jugak, tak merasa ujian dalam menginfakkan harta-adakah kikir dalam memberi infak atau tidak-macam yang berpuluh ribu tu, kerana gajinya cukup-cukup untuk keperluan saja.

Sebab tu kita kena bersyukur. Dan bersabar. Apa yang nampak macam nikmat, mungkin juga ialah ujian sekaligus. Dan yang nampak macam ujian, juga adalah nikmat, nikmat ujian-tanda kasih dari Rabb kita semua.

Bila cakap pasal syukur dan sabar atas nikmat dan ujian ni, saya paling suka dengan ayat ni:

“Setiap bencana yang menimpa di bumi dan yang menimpa dirimu sendiri, semuanya telah tertulis dalam kitab (Luh Mahfuz) sebelum Kami mewujudkannya. Sungguh, yang demikian itu mudah bagi Allah.

Agar kamu tidak bersedih hati terhadap apa yang luput dari kamu, dan tidak pula terlalu gembira terhadap apa yang diberikanNya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong dan membanggakan diri..”

Surah al-Hadid ayat 22-23 (57:22-23)

Dan satu perkara yang menakutkan, ada jugak benda yang nampak macam nikmat, tapi sebenarnya Allah bagi benda tu supaya kita lebih jauh dariNya. Inilah istidraj. Nauzubillahi min zalik mohon dijauhkan dari kita. Contohnya ada seorang kaki botol. Tiba-tiba Allah bagi dia naik pangkat, dapat lebih banyak gaji, dan sebagainya berbanding orang biasa. Dia pun guna duit tu untuk beli lebih banyak arak dan bermaksiat. Dah jadi camtu, maka menjauhlah dia dari Rabbnya.

Jadi, amek peluang ni untuk kembali pada Tuhan kita yang satu..yang sentiasa menunggu kita dengan penuh keampunan dan kasih sayangNya yang tak terhitung.. Tak kirala result baik ke buruk, kembalila pada Allah dan mohon keampunanNya. Moga ini bukan balasan atas dosa-dosa kita yang lalu.

 “…Dan Kami uji mereka dengan (nikmat) yang baik-baik dan (bencana) yang buruk-buruk, agar mereka kembali (kepada kebenaran)”

Surah al-A’raf ayat 168 (7:168)

So..the decision is up to us. Have faith, believe and let Him lead us to where He wants us to be. Our job is to work towards tawakkal solely to Him and Him only. Roger and out.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s