Post exams adventures #1

Bismillahirrahmanirrahim

Mason Cove, Port Arthur

Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal;

(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata):

“Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka.

Surah Ali Imran ayat 190-191 [3:190-191]

Subhanallah wa bihamdihi, maha suci Allah dan pujian ke atasNya.

Diberi peluang menghayati keindahan ciptaanNya di Tasmania. Cantik. Cantik sangat subhanallah. Gamba kat atas cuma satu daripada gamba-gamba yang diambik during one of my post exams adventures bersama kakak-kakak dan adek tercinta. Dan tentulah gamba tu pon tak mampu menyampaikan perasaan berada di tempat tu sendiri ataupon mungkin tak cukup cantik pon untuk meyakinkan anda yang benar, tempat tu sangat cantik. Tapi entah, bayangkan

Angin sepoi-sepoi bahasa

Bila angin bertiup, terdengar bunyi daun-daun pokok 

Matahari bersinar dengan panas yang menghangatkan (ya, kat sini siyesli anda akan lebih menghargai kehangatan matahari bila ada time matahari bersinar)

Bau rumput

Bunyi air 

Anda bersama orang-orang yang anda sayang

Exam dah habes *errr*

Dikelilingi alam semula jadi dengan minimum pembangunan.

Tenang yang mendamaikan.

Hebatnya Allah yang menciptakan semua  ini, kan? Hati ini terasa tenang mengingatkan “aku ada Allah melindungi ku. Allah yang maha hebat yang menciptakan seluruh alam yang indah ini ada melindungi aku.” Ade orang atau benda yang mampu menciptakan sesuatu yang seindah ini? Ade ke? Takde bukan… Hanya Allah saja yang boleh menciptakan alam yang seindah ini. Maka apabila Allah yang maha hebat maha besar maha kuat itu bersamamu, ape adekah yang mampu menggugatmu? Jika Dia mencintaimu dan melindungimu, adekah yang mampu mengapa-apakanmu? 

Tidakkah kita mahu menjadi orang macam tu? Yang dicintaiNya dan mencintaiNya?

Dulu time kat kolej, ustazah saya ajar, macam mana yang dikatakan cinta.

Pertama, teringat-ingat

Kemudian, disebut-sebut

Ketiga, datangnya kepatuhan atau kata lainnya, kita ikut je; ape dia suke kita suke, dia suruh kita buat, dia tak suke kita elak. camtula.

Teringinnya nak jadi orang yang mencintai Allah sehinggakan dia berdiri ke duduk ke ape ke, dia ingat Allah. Yang mencintai Allah sehingga dia asyik menyebut-nyebut nama Allah dengan bertasbih (subhanallah) atau bertahmid (alhamdulillah) atau ape-ape je zikir kepada Allah. Yang asyik teringat kat Allah sampai tengok benda sekeliling dia pon dia teringat kat Allah, kerana teringat yang tanpa izin Allah, semua tu takkan wujud. Orang yang mencintai Allah dan mahu patuh dan cuba patuh pada Allah tapi kerana dia tahu dia lemah, dia memohon perlindunganNya daripada neraka yang dimasuki oleh hamba-hambanya yang kufur: ingkar, tak patuh padaNya.

Teringin tak nak jadi macam tu?

Ya rabb perkenankanlah

*hehe mintak maafla kalau ade yang rasa “eh ape ni nak buat siri entry dia jalan-jalan pulak, takde kesah lain ke?” jawapannya: itulah akibat baca belog orang lain.mwhahaha 😉 dan mungkin yang rasa camtu patut baca diskelemer belog ini di shina..wan ape?? 

**bagi yang tak rasa macam tu mintak maaf saya suul dzon (buruk sangka) dengan anda 🙂

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s