Post exams adventures #2

Bismillahirrahmanirrahim



Tesselated Pavement

Tasman Arch

Ok, yang ni saya tak tau nama dia apa πŸ˜›

Subhanallah wallahuakbar.

The two words that could best describe these views when they were in front of me. Again, gamba-gamba kat atas tak mampu nak menyampaikan kat anda perasaan berada sendiri kat sana. Berada tinggi kat atas tebing-tebing tu, dan melihat dari atas betapa dia telah terbentuk dari satu batu atau gunung atau gua besar sampai cuma tinggal tebing tinggi, membuatkan diri ini berasa begitu kerdil dibandingkan dengan kekuasaanNya (dan sungguh, kekuasaanNya tiada tandingan).

Nak tau berapa lama masa yang diambik untuk membentuk Tesselated pavement tu? Dalam 200 juta tahun lebih. Nampak cantik dan macam mozek yang tersusun kan? Lebih 200 juta tahun masa yang diambik untuk angin dan air menghakis batu-batu tu membentuk formation yang lawa itu. Berapa lama untuk membentuk Tasman Arch dan tebing (yang saya tak ingat nama tu *koff koff*)? Beratus juta tahun. Ratus juta. Tahun. Maksudnya kerasnya batu-batu tu sampai beratus juta tahun masa yang diambik untuk menghancur atau at least menghakis diorang. Tapi tengok ayat ni:

.

“Kalau sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini kepada sebuah gunung, pasti kamu akan melihatnya tunduk terpecah belah disebabkan ketakutannya kepada Allah.

Dan perumpamaan-perumpamaan itu Kami buat untuk manusia supaya mereka berfikir.

Surah al-Hasyr ayat 21 [59:21]

.

Tengok. Gunung. Boleh pecah belah sebab takutnya kepada Allah. Gunung tau. Gunung bukan lembik cam sugar cubes yang nampak macam keras, pastu boleh main-main bina tower, tapi cair bila kena air. Bukan macam timbunan pasir kat depan rumah mak cik sebelah yang tengah nak direnovet, yang boleh runtuh bila kena pijak. Tapi gunung yang diciptakan sebagai pasak bumi-supaya bumi ini kukuh tak bergoyang. Boleh tertunduk dan pecah kalau diturunkan al-quran ke atasnya. Kita?

.

“Maka apakah mereka tidak memperhatikan Al Quran ataukah hati mereka terkunci?”

Surah Muhammad ayat 24 [47:24]

.

Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi neraka Jahannam) kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah)

dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah),

dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah).

Mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.

Surah al-A’raf ayat 179 [7:179]

.

Setiap kali datang kawan kita mengingatkan kita dengan ayat al-quran, berapa kali pernah kita geram dan ego kita lebih tinggi lalu kita menolak ingatan itu? Berapa kali pernah kita terjumpa atau terserempak dengan kata-kata yang mengingatkan kita pada Allah, tapi kita tepis, kita tolak ke tepi, kita tak rasa ape-ape? Hati kita ni keras sangat ke sampai tak mampu nak rasa ape-ape bila disentuh ayat-ayat Allah? Sanggup kita nak disamakan dengan binatang ternak? Bahkan lebih teruk lagi?

Allahu allah.. (T_T)

“Belum sampaikah lagi masanya bagi orang-orang yang beriman, untuk khusyuk hati mereka mematuhi peringatan dan pengajaran Allah serta mematuhi kebenaran (Al-Quran) yang diturunkan (kepada mereka)?

dan janganlah mereka seperti orang-orang yang sebelumnya telah diturunkan Al Kitab kepadanya, kemudian berlalulah masa yang panjang atas mereka lalu hati mereka menjadi keras. Dan kebanyakan di antara mereka adalah orang-orang yang fasik.

Ketahuilah olehmu bahwa sesungguhnya Allah menghidupkan bumi sesudah matinya. Sesungguhnya Kami telah menjelaskan kepadamu tanda-tanda kebesaran (Kami) supaya kamu memikirkannya.”

Surah al-Hadid ayat 16-17 [57:16-17]

Bukakla hati dan minda tatkala melihat kejadian-kejadianNya. Tatkala mendengar nasihat dan peringatan, ingatla Allah dan kenangla yang nasihat-nasihat tu untuk kebaikan kite jugak. Banyak benda yang jadi kat kita terjadi sebab Allah nak kita ingat kat Dia balik. Selalunya manusia bila ditimpa kesusahan, time tula dia nak ingat balik kat Allah. Bila dapat kesenangan, sikit sekali manusia bersyukur. Jangan sampai ditimpa azab atau nyawa kat kerongkong barula kita kelam kabut nak cari sejadah nak bersujud meminta ampun. Dan bila terdetik nak buat kebaikan, atau bak kata sorang ustaz saya tu, bila Allah bagi nyalaan kehendak nak buat baik, terusla buat dan refresh niat. Nyalaan tu Allah yang campak dalam hati kita. Allah jugak boleh padamkan nyalaan tu. Tangguh-tangguh nanti, Allah padamkan kehendak nak buat baik tu, haaa, kan, kita jugak yang rugi? (^_^)\/

*bakal meninggalkan hobart untuk cuti summer di mesia πŸ™‚ moga kami kekal istiqamah (consistent) kat rumah nanti πŸ™‚

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s